ریتم آهنگ

سوییت (دوره باروک)

سوییت (دوره باروک)

سوییت

موسیقی‌سازی همواره پیوندی تنگاتنگ با رقص داشته است. در گذشته آثار سازی اغلب مجلس‌های رقص که در قصرها برپا می‌شدند به نگارش درمی‌آمد. در دوره رنسانس، رقص‌ها بیشتر جفت (دو رقص پیاپی و همراه) بودند؛ اغلب به دنبال یک رقص باوقار با وزن چهارتائی، رقصی سرزنده و شاد با وزن سه‌تائی می‌آمد. در دوره باروک و پس از آن، گونه‌ای از موسیقی‌ ساخته شد که از نظر تمپو، وزن و ریتم با رقص‌هائی خاص مرتبط بود؛ گونه‌ای که نه برای رقص بلکه برای شنیدن ساخته می‌شد.

بعدها آهنگسازان دوره باروک به خلق سوییت (Suite)، مجموعه‌ای از چند موومان الهام گرفته از رقص، پرداختند. سوییت باروک چه برای ساز سولو، برای گروه کوچکی از سازها، یا برای ارکستر به نگارش درآمده باشد، سوییت باروک چه برای ساز سولو، برای گروه کوچکی از سازها، یا برای ارکستر به نگارش درآمده باشد، از موومان‌هائی ساخته شده است که همگی در یک تونالیته اما از نظر تمپو، وزن و سرشت با یکدیگر متفاوت هستند.

موومان‌های رقص‌گونه سوئیت‌ها از نظر منشأ بومی رقص‌های به‌کار رفته در آنها متنوع هستند: آلِماند رقص آلمانی که تمپوئی معتدل دارد ممکن است کورانت تند را در پی داشته و گاوُت معتدل (فرانسوی) می‌تواند ساراباند باوقار (اسپانیائی) و ژیگ gigue با جیگ، رقصی انگلیسی و ایرلندی را به‌دنبال داشته باشد.

سوئیت‌ها در خانه‌های شخصی، در کنسرت‌های دربار، یا به‌عنوان موسیقی متناسب با زمان صرف غذا و در جشن‌های فضای باز نواخته می‌شدند.
تاریخچه رقص‌ها بسیار متفاوت و گوناگون است. برخی در اصل رقص‌هائی عامیانه بوده‌اند و برخی دیگر از مجالس رقص اشراف سرچشمه گرفته‌اند. گاه یک رقص حتی از نظر سرشت و کاربرد نیز تحول‌هائی چشمگیر یافته است.

موومان‌های سوئیت اغلب فرمی دو بخشی (باینری) دارند که در آن هر یک از بخش‌ها تکرار می‌شود. این فرم می‌تواند به‌صورت A A B B نشان داده شود. بخش  A، که در تونالیته تونیک آغاز شده و به تونالیته دومینانت مدولاسیون می‌کند، توسط بخش  B، که در تونالیته دومینانت آغاز می‌شود و به تونالیته تونیک باز می‌گردد و توازن می‌یابد. این بخش‌ها هر دو مواد تماتیک یکسانی را به‌کار می‌گیرند و جز در نونالیته چندان تضادی با یکدیگر ندارند. سوئیت اغلب با موومانی آغاز می‌شود که ملهم از رقص نیست. اووتور فرانسوی(French overture) یکی از این موومان‌ها است که در آغاز سوئیت باروک متداول بود و می‌توان آن را در آغاز اورتوریوها و اپراهای باروک نیز شنید. اووتور فرانسوی که اغلب در دو بخش به نگارش درمی‌آید، نخست بخشی کُند را ارائه می‌کند که ریتمی نقطه‌دار دارد و سرشار از شکوه و وقار است. بخش دوم که تمپوئی تند و حالتی سبُک‌تر دارد، اغلب مانند فوگ آغاز می‌شود. گاه در پایان اوورتور تکه‌هائی از بخش آغازین آن نیز باز شنیده می‌شوند.
سوئیت از فرم‌های سازی مهم دوره باروک به شمار می رفت. قطعه‌های الهام گرفته از رقص اغلب عبارت‌هائی متوازن، متقارن و هم‌اندازه دارند، چرا که رقص رسمی دارای مجموعه‌ قدم‌هائی همسو است که حرکتی مشابه در جهت مخالف تقارن و توازن می‌یابند.

باخ، چهار سوئیت ارکستری ساخته است. زمان دقیق آفرینش این آثار دانسته نیست، اما شاید ارکستر کالج موسیقی لایپزیگ آنها را در یکی از قهوه‌خانه‌های شهر اجراء کرده باشد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”